Daphne Gerritse van Rain Couture: “A winner is a dreamer who never gives up”

Waarom Daphne?
Omdat Daphne in haar droom bleef geloven ondanks alle tegenslag, volhield en haar bedrijf succesvol in de markt zette

Paradepaardje:
Rain Couture

Typisch Daphne:
 Amsterdam samen met vriend en moeder van twee   DOORZETTER bedrijfskunde    creativiteit   stijlvol  ondernemer in hart en nieren     9 straatjes   problem solving mindset   ietwat perfectionistisch    oneindig veel ideeën 

 

In de 9 jaar dat Daphne Gerritse ondernemer is, leerde ze dat het succesvol in de markt zetten van een nieuw product eigenlijk één grote levensles is. Het is doorzetten zonder je omgeving te vergeten, lef tonen zonder roekeloos te worden, positief blijven maar wel realistisch zijn, gepassioneerd zijn maar wel open staan voor kritiek en kostenbewust zijn, maar wel risico’s durven nemen.

Daphne: “Ik startte in 2011 mijn all-weather regenjassenlabel PIOGG. Na een studie Bedrijfskunde en enkele jaren op de marketingafdeling van het modemerk Mexx was ik ervan overtuigd dat mijn toekomst lag in het opzetten van een nieuw label.”

“Elke dag fietste ik 10 kilometer. Door de fietstochten die ik in weer en wind maakte, kwam ik op het idee om een all-weather jas te lanceren. Een jas met de looks van een designjas, maar met alle functionele kenmerken van een outdoorjas. Waarmee je je als vrouw sophisticated voelt, ook al moet je door weer en wind, ploeterend, haastend, druk, net uit je werk, je kinderen ophalen. Met mijn jassen kom je dan toch top voor de dag.”

Niet zonder slag of stoot

“Het opzetten van mijn label ging, zoals bij veel ondernemers, niet zonder slag of stoot. Het vinden van een geschikte productiepartner bleek op z’n zachtst gezegd een uitdaging. De eerste productiepartner vond ik in India, via een Nederlandse agent die mijn aanbetaling “opgebruikte” zonder dat de producten ooit arriveerden. Ik liet me er echter niet door uit het veld slaan.”

“Uiteindelijk vond ik een productiepartner in België. Toen de eerste collectie in 2013 op de markt kwam, liep het niet meteen storm. Om toch rond te komen richtte ik een ander bedrijf op, Fashion Boef. Ik kocht kleding van failliete kledingzaken op en verkocht dit succesvol op private sales bij mensen thuis en online.”

Een volgende domper

“Tegelijkertijd probeerde ik mijn collecties bij retailers te verkopen. Toen de eerste retailorders binnenkwamen, leek het verstandig om over te schakelen naar een nieuwe productiepartij. Ik vond via LinkedIn een door 2 Europeanen gerund productie-atelier in China.”

“Maar toen de jassen een half jaar binnenkwamen kon ik wel janken. Niets klopte eraan, ze waren onverkoopbaar. Omdat ik al mijn geld erin geïnvesteerd had, zat er niets anders op dan op een andere manier mijn brood te verdienen. Ik richtte De Marketing Meisjes op en ging als marketing freelancer aan de slag.”

Rain Couture Flag Ship

“Omdat ik niet gauw opgeef, bleef ik in mijn vrije tijd doorwerken aan een nieuwe collectie all-weather jassen, samen met een jonge designer die net afgestudeerd was van de Modeacademie. In juni 2015 vond ik een investeerder die in mij en mijn ideeën. Ik nam een design developer aan en vertrok direct naar China om mijn nieuwe collectie werkelijkheid te laten worden.”

“Eenmaal terug in Amsterdam opende ik mijn eerste Rain Couture Flagship Store, waar deze nieuwe collectie zou‘shinen’. De collectie die binnenkwam, zag er dit keer top uit en de verkoop liep goed. Ik ging alle modebeurzen af en werkte samen met agenten in Nederland, Duitsland en Spanje. De orders stroomden binnen, dus ik kon mijn producent blij maken met een grote order.”

“Toen gebeurde in februari 2017, het moment waarop alle order uitgeleverd moesten worden aan de 50 nieuwe retailers, het onvoorstelbare. Mijn producent viel om en in zijn ondergang nam hij al mijn geld mee. Opnieuw was ik vastberaden dat dit niet het einde van mijn bedrijf zou betekenen. Omdat ik het gevoel had dat mijn producent zijn zaakjes niet op orde had, was ik al begonnen met twee nieuwe producenten. Ik was ervan overtuigd dat ik met deze nieuwe producten zo’n goede basis zou kunnen neerzetten, dat ik er weer vol voor ging om mijn bedrijf te redden.”

De 9 straatjes

“Ik doopte PIOGG om in Rain Couture, net als mijn winkel. Ondanks mijn flinke financiële malaise nam ik toch het risico: ik tekende een nieuw huurcontract en verhuisde mijn winkel van de Van Woustraat naar de bekende 9 Straatjes in Amsterdam. Het bleek de beste zet ooit.”

“Hoewel ik alleen nog maar restjes voorraad had doordat mijn producent niet leverde lukte het toch om volledig uitverkocht te raken en met dat geld weer een nieuwe collectie te produceren.”

“In de 9 Straatjes zag ik hoe, het vooral buitenlandse, publiek op mijn concept reageerde en proefde ik aan de internationale potentie van mijn merk en concept. Er waren dagen dat mijn kleine winkeltje zo vol stond, dat het wel een drukke ijssalon leek. Het gaf me vertrouwen, na alles wat tegen had gezeten.”

Tweede flagship store

“November 2018 opende ik mijn tweede flagship store in de Utrechtsestraat, zodat ik me meer kon richten op het lokale publiek. Dat leek in eerste instantie niet de beste zet, maar de Amsterdammers hadden gewoon even de tijd nodig om Rain Couture te vinden. Na een half jaar liep ook de Utrechtsestraat goed en had ik twee goed lopende brand stores.”

Corona

“Het afgelopen voorjaar had het helemaal moeten gaan worden. We zouden gaan knallen met twee winkels met een collectie die inmiddels is uitgebreid met accessoires, herenjassen, kinderjassen en regenbroeken. Maar toen kwam de coronacrisis en de omzet viel stil. Een ontwikkeling die je als ondernemer totaal niet kunt beïnvloeden. Ik was net terug van zwangerschapsverlof en had weer zin om lekker aan de slag te gaan en verder te bouwen aan mijn merk, maar in plaats daarvan bleek weer een reddingsactie noodzakelijk.”

Strategische reddingsactie

“Ik heb een aantal strategische stappen genomen om mijn bedrijf door de coronacrisis te loodsen. Ik besloot waar mogelijk de kosten op 0 te zetten, afscheid te nemen van een personeelslid, een productiepauze te nemen, hevig te investeren in social ads zodat we online zouden gaan groeien en mijn winkel in de 9 Straatjes te sluiten. Focus is juist in roerige tijden belangrijk.”

“Het openen van twee winkels was (uiteindelijk) een goede zet en ik heb bewezen dat het werkt, maar ik werd er geen gelukkiger mens van. En als ondernemer moet je onderkennen wat wel en niet voor je werkt. Ik ben trots en blij dat ik het risico heb durven nemen, maar ook trots dat ik de beslissing heb genomen om weer een van de twee te sluiten.”

“Het was een heftige tijd, maar we zijn er uitstekend doorheen gekomen. Sinds juli gaat de omzet maandelijks met grote sprongen vooruit. We draaien nu met een winkel en webshop bijna weer dezelfde omzet als met twee winkels. Dat ik mij focus op een nichemarkt draagt hier zeker aan bij. De consument weet ons steeds beter te vinden en door de goede mond-tot-mond reclame boren we telkens weer een nieuwe doelgroepen aan.”

Doorzetten en blijven geloven in jezelf

“Ik ben geen opgever en laat me niet zo snel uit het veld slaan. Zolang je gepassioneerd blijft over je product en idee, probleemoplossend en positief denkt en in jezelf blijft geloven, kom je er uiteindelijk wel. Natuurlijk zijn er zaken die ik met de wijsheid van nu anders had gedaan, maar zonder deze fouten had ik niet gestaan waar ik nu sta. Je moet volgens mij ook een beetje ‘bleu’ zijn om je eigen label op te zetten, anders durf je de stap niet te wagen en risico’s te nemen. Als ik van tevoren had geweten wat er allemaal op mijn pad zou komen was ik er misschien niet eens aan begonnen.”

“Maar tegelijkertijd had ik deze ‘life journey’ zeker niet willen missen. Het heeft me niet alleen wijzer, maar ook een veel bewuster mens gemaakt. En ik heb zeker nog meer plannen en ambities. Er staat nu een mooi merk met veel groeipotentie. Ik ben klaar voor uitbreiding naar het buitenland!”

Vrouwen-Ondernemen.nl
Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter